توصيه‌هاي امدادخودروايران درباره ضديخ

اين وبلاگ داراي اطلاعات مفيد در مورد تكنولوژي ميباشد

توصيه‌هاي امدادخودروايران درباره ضديخ

۱۰۰ بازديد

يكي از متداول‌ترين عيوبي كه ممكن است به طور ناگهاني در خودرو ظاهر شده و آن را زمين‌گير كند، بروز مشكل در سيستم خنك‌كننده موتور خودرو است.

 

توصيه‌هاي امدادخودروايران درباره ضديخ

به گزارش پايگاه خبري جوان خودرو

پيدايش يك اختلال در عملكرد رادياتور، فن خنك كننده، واترپمپ، سنسور دما، ترموستات و ساير اجزاي اين سيستم مي‌تواند به راحتي در دماي كاركرد موتور تاثير منفي گذاشته و خسارت قابل توجهي را به آن وارد كند. بدون شك در چنين شرايطي استفاده از خدمات امدادي مي‌تواند در كم‌ترين زمان ممكن به تشخيص عيب و در بسياري از موارد رفع آن در محل كمك كند. اما نكات مهمي وجود دارد كه رعايت آن‌ها مي‌تواند به سلامت سيستم خنك كننده موتور خودرو كمك كرده و از بروز بسياري از اين مشكلات پيشگيري كند. يكي از مهم‌ترين اين نكات استفاده از ضد يخ مناسب در تمامي فصول سال و با توجه به شرايط دمايي محل زندگي است.

چرا استفاده از ضد يخ مهم است؟

پيش از توليد مايعي به نام ضديخ، از آب خالص براي كاهش حرارت توليد شده در موتور خودرو استفاده مي‌شد. اما استفاده از آب خالص مشكلاتي را نيز به همراه داشت. محدود بودن نقطه انجماد آب تا نقطه جوش آن كه بازه صفر تا صد درجه سانتي‌گراد را شامل مي‌شود باعث ايجاد مشكلاتي در فصول و جغرافياي مختلف مي‌شد.

به عنوان مثال استفاده از آب خالص در مناطق بسيار سردسير موجب يخ زدن سريع آب در مجاري آب موتور و رادياتور شده و از آنجايي كه انجماد آب در محدوده صفر تا 4 درجه سانتيگراد كه آب موتور به تدريج شروع به يخ زدن مي نمايد، باعث افزايش حجم آن مي‌گردد، تركيدگي و ترك خوردن بدنه موتور و رادياتور را به همراه دارد.

در نقطه مقابل، در مناطقي با آب و هواي بسيار گرم نيز استفاده از آب خالص منجر به جوش آوردن زود هنگام آب و آسيب به موتور مي‌شود. علاوه بر اين آب خالص باعث ايجاد خوردگي در قطعات فلزي موتور نيز مي‌شد. بنابراين لزوم استفاده از ماده‌اي كه بتواند با تغيير در خاصيت آب، نقطه انجماد و جوش آن را تغيير دهد بسيار احساس ‌مي شد.

انواع ضد يخ چيست و چه خاصيتي دارد؟

ضديخ‌ها در دو گروه اصلي در بازار وجود دارند:

الف – ضد يخ با پايه معدني : اين گروه از ضد يخ ها بيشترين مصرف را در بازار دارند و زمان كاركرد آنها در موتور بين يك تا سال است.

ب- ضد يخ با پايه آلي : اين گروه از ضد يخ ها به دليل نوع مواد مورد استفاده در آنها، طول عمر بالاتري بين سه تا پنج سال خواهند داشت كه در خودروهاي گاز سوز به دليل احتمال خوردگي بيشتر قطعات فلزي، حتما بايد از اين نوع ضد يخ استفاده گردد.

ضديخ ها داراي تركيباتي چون اتيلن گليكول و متانول هستند كه با افزودن آن‌ها به آب خنك كننده موتور، سبب تغيير در خاصيت فيزيكي آب شده و نقطه جوش آب را بالا و نقطه انجماد آن را نيز كاهش مي‌دهند. همچنين، ضديخ معمولاً ظرفيت انتقال حرارت آب را نيز افزايش خواهد داد كه اين امر به خنك شدن راحت‌تر موتور كمك خواهد كرد. علاوه بر اين، از خوردگي قطعات فلزي موتور محافظت مي‌كند. خوردگي و اكسيد شدن قطعات فلزي موتور، يكي از مشكلاتي است كه مي‌تواند هزينه‌هاي بسياري را بر مالك خودرو تحميل كند.

ضد يخ

 

نكته حائز اهميت اين است كه تقريباً تمامي رانندگان بر اهميت استفاده از ضديخ در زمستان واقف هستند اما تعداد كمي از اين رانندگان از عملكرد ضديخ در فصول گرم، آگاهي دارند. استفاده از ضديخ در فصل تابستان منجر به افزايش نقطه جوش آب شده و مانع از جوش آوردن زود هنگام خودرو خواهد شد. بنابراين لازم است تا در تمامي فصول سال و در هر شرايط آب و هوايي از ضديخ استفاده شود. نكته مهم ديگر در ميزان تركيب ضد يخ با آب است كه كاملاً به حداقل دما در زمستان در هر منطقه بستگي دارد. جدول زير نسبت استفاده از ضد يخ و آب و ميزان تاثير آن در نقطه انجماد و جوش را بيان مي‌كند:

درصد ضد يخ در آب 100% 50% 33% 25%
نقطه انجماد (درجه سانتي گراد) 18- 34- 14- 10-
نقطه جوش (درجه سانتي گراد) 170 108 105 103

همان‌گونه كه در جدول بالا مشاهده مي‌شود، استفاده بيش‌تر از 50 درصد ضديخ باعث افزايش نقطه انجماد خواهد شد و اين باور كه استفاده از ضديخ به جاي آب باعث ايجاد نقطه انجماد بسيار پايين مي‌شود نادرست است. بنابراين كم‌ترين نقطه انجماد و بهترين تركيب مربوط به نسبت يك به يك آب و ضد يخ است.

توصيه مي‌شود كه مخلوط آب و ضد يخ موجود در سيستم خنك‌كننده موتور هر دوسال يكبار به صورت كامل تخليه و تعويض شود. زيرا تعويض ديرهنگام آن باعث كاهش خاصيت و عملكرد آن در دماهاي مختلف شده و به موتور خودرو آسيب خواهد زد.

بررسي محلول سيستم خنك كننده

سطح مايع خنك كننده موتور بايد هفته‌اي يك بار هنگامي كه خودرو كاملاً در سطح افقي پارك شده و سيستم خنك كننده سرد است، بازرسي شود. سطح مايع بايد بين علامت‌هاي حداقل(MIN) و حداكثر (MAX) نشانه‌گذاري شده بر روي ديوارۀ عمودي رادياتور(سمت درِ رادياتور) يا مخزن انبساطي باشد. (از باز نمودن درب رادياتور تا يك ساعت پس از خاموش شدن موتور اجتناب نماييد).

چنانچه هر قطعه‌اي از سيستم خنك كننده (به‌غير از درِ رادياتور) باز يا تعويض شود، بايستي هواگيري مجدداً مطابق دستورالعمل هر خودرو انجام پذيرد.

توجه: اگر به بيش از يك ليتر مايع اضافي براي پركردن رادياتور نياز باشد، سيستم خنك كنندۀ خودرو بايد توسط نمايندگي مجاز يا اكيپ‌هاي سرويس در محل امدادخودروايران بازرسي شود.

توجه داشته باشيد كه فقط در مواقع اضطراري و هنگامي كه ضديخ توصيه شده در دسترس شما نيست براي پركردن رادياتور از آب خالص و تميز استفاده نماييد. زيرا اين كار باعث كاهش خاصيت ضديخ مايع خنك كننده خواهد شد. (همواره از ضديخ‌هاي با فرمول توصيه شده و برندهاي مورد تاييد و استاندارد استفاده گردد).

نكته مهم: تخليه و پركردن دوباره مايع سيستم خنك كننده از عمليات سرويس و نگهداري است كه نياز به دانش كافي دارد و تنها بايد توسط افراد مجرب و براساس دستورالعمل‌هاي راهنماي نگهداري خودرو انجام پذيرد.

در پايان لازم به ذكر است كه در صورت بروز هرگونه مشكل در سيستم خنك‌كننده موتور خودرو، نشتي، كاهش غيرطبيعي سطح مايع خنك كننده و يا عدم توانايي سيستم خنك‌كننده در حفظ دماي كاركرد موتور در محدوده مجاز، مشتريان هر يك از محصولات گروه صنعتي ايران‌خودرو مي‌توانند با تماس با مركز تماس ايران خودرو به شماره تلفن 096440، ثبت درخواست از طريق اپليكيشن ايساكو و يا مراجعه به وب‌سايت شركت امدادخودرو ايران به نشاني www.096440.com از خدمات امداد در محل اين شركت بهره‌مند شوند.

 منبع: javankhodro.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.