مديرعامل اسكاي روم: پلتفرم ما امكان ضبط جلسات را نداردب

اين وبلاگ داراي اطلاعات مفيد در مورد تكنولوژي ميباشد

مديرعامل اسكاي روم: پلتفرم ما امكان ضبط جلسات را نداردب

۸۵ بازديد

مديرعامل اسكاي روم: پلتفرم ما امكان ضبط جلسات را نداردتوييتر تلگرامذخيره مديرعامل شركت اسكاي روم توضيحاتي را در مورد انتشار اطلاعات خصوصي حضار جلسه‌ي وزير ارتباطات در اين پلتفرم ارائه داد.
در روزهاي گذشته تصاويري از جلسه‌ي خصوصي افراد با وزير ارتباطات در پلتفرم اسكاي روم در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و واكنش‌هاي گسترده‌اي را به‌همراه داشت. ماجرا از جايي آغاز شده بود كه يكي از افراد حاضر در جلسه با انتشار توييتي از كيفيت اسكاي روم انتقاد كرد و گفت در طول جلسه‌ي آنلاين با يكي از وزيران، چندين بار از جلسه خارج شده است؛ حساب رسمي اسكاي روم نيز در پاسخ به اين كاربر با انتشار تصويري از جلسه و وضعيت اينترنت كاربر، توضيح مي‌دهد كه دليل تجربه‌ي او كيفيت بد اينترنت بوده و پلتفرم ايرادي نداشته است. اسكاي روم همچنين گفته بود كه به‌عنوان يكي از مدعوين در جلسه حضور داشته است.
مقاله‌ي مرتبط:اسكاي روم اطلاعات خصوصي حضار در جلسه با وزير ارتباطات را منتشر كردانتشار اين تصوير از سوي اسكاي روم واكنش‌هاي گسترده‌اي را در شبكه‌هاي اجتماعي به همراه داشت و عده‌اي اين اقدام را نقض حريم خصوصي كاربر دانسته بودند. زوميت براي روشن شدن اين موضوع با مجيد خواهاني، مديرعامل اسكاي‌روم صحبت كرد تا نظر او را بابت اين موضوع جويا شود. او در مورد اين ماجرا توضيح داد:
ما در اين جلسه كه با فعالان توييتري برگزار شده بود، به‌عنوان ادمين فني جلسه و با هماهنگي دكتر ناظمي (رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران) و سازمان فناوري اطلاعات حضور داشتيم. در جلسات آنلاين شخصي بايد حضور داشته باشد كه ميكروفون و وب‌كم‌ها را مديريت كند. مسئوليت اين كار به ما سپرده شده و ما قبل از برگزاري جلسه، تست گرفتن از مدعوين را آغاز كرديم و بعد از آنلاين شدن آقاي جهرمي هم در جلسه حضور داشتيم. ازآنجايي كه شخصي براي مديريت جلسه حضور نداشت اين كار به‌عهده‌ي من و يكي ديگر از همكاران پشتيباني افتاد و حضور ما در جلسه كاملا علني بود؛ اسم من و همكارم با آواتار قرمز در بالاي ليست كاربران مشخص است.
پيش فرض اسكاي روم به اين شكل است كه ما به هيچ جلسه‌اي دسترسي نداريم اما اگر برگزاركننده به پشتيباني فني نياز داشته باشد درخواست مي‌دهد و سپس ما با آواتار قرمز در رويداد حضور پيدا مي‌كنيم و اسم ما در بالاي ليست كاملا مشهود است. ما مي‌دانيم در اين زمينه يعني امنيت محتواي كاربران حساسيت وجود دارد و به همين دليل تنها با اجازه‌ي خود برگزاركننده در جلسه حضور پيدا مي‌كنيم. در مورد جلسه‌ي آقاي جهرمي نيز ما از قبل حضور داشتيم و تقريبا تا پايان جلسه هم آن‌ها را همراهي كرديم.
مديرعامل اسكاي روم در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود در مورد فعاليت اين شركت توضيح داد:
اسكاي روم يك شركت استارتاپي است كه فعاليت خود را در مركز رشد دانشگاه علم‌وصنعت آغاز كرد. ما با تمام مشكلاتي كه در اكوسيستم استارتاپي وجود دارد رشد كرديم و بعد از شيوع ويروس كرونا در كشور استفاده از سرويس ما بسيار زياد شد و مجبور شديم سريع اسكيل (تغيير مقياس) كنيم و اكنون حدود ۱۹ هزار سرويس فعال شامل آموزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌هاي مطرح و نهادهاي دولتي داريم. استارتاپ ما براي رسيدن به جايگاه فعلي خود مسير طبيعي را طي كرده است و حتي جذب سرمايه نيز نداشتيم. شايد براي عده‌اي اين ذهنيت پيش آمده باشد كه ما نهاد دولتي هستيم و در زيرمجموعه‌ي دولت فعاليت مي‌كنيم؛ درصورتي‌كه اين‌طور نيست، ما استارتاپ كوچكي هستيم كه مسير طبيعي را تا اينجا طي كرديم. 
محصول ما براساس تكنولوژي WebRTC هست كه گوگل اين تكنولوژي را توسعه مي‌دهد و در حوزه‌ي هاي‌تك است و بحث امنيت به‌طور كامل در آن رعايت شده است. قطعا اگر امنيت ما مشكلي داشت بانك‌ها از ما سرويس نمي‌گرفتند زيرا در حوزه‌ي آي‌تي بسيار سخت‌گير هستند. 
خواهاني در مورد انتشار توييتي كه حاوي اطلاعات خصوصي كاربر از نحوه‌ي اتصال او به اينترنت بود توضيح داد:
«توييتي كه از طرف ما زده شد بايد به صورت خصوصي براي كاربر توييتري ارسال مي‌شد كه متأسفانه به اشتباه، عمومي منتشر گرديد، ما اين موضوع را مي‌‌پذيريم و بابت انتشار آن معذرت‌خواهي مي‌كنيم. وضعيت اتصال كاربر يكي از امكانات عادي پلتفرم اسكاي روم است كه در نرم‌افزارهاي مشابهي مانند ادوبي كانكت نيز وجود دارد. به‌طور كلي چون در حوزه‌ي لايو اسريم اينترنت كاربر بسيار حساس است، پلتفرم وضعيت اتصال را مرتب رصد مي‌كند و هم به برگزاركننده و ادمين‌ها گزارش مي‌دهد و هم نرم‌افزار به‌طور هوشمند كيفيت صدا و تصوير را با اينترنت كاربر تنظيم مي‌كند و اين موضوع حريم خصوصي نبوده كه بخواهيم بگوييم نقض شده است. همه‌ي كاربران ما مي‌توانند در منوي تنظيمات اسكاي روم وضعيت اتصال خود را مشاهده كنند، اپراتورها و ادمين‌ها نيز مي‌توانند وضعيت اتصال ديگران را مشاهده كنند.
اسكاي روم اصلا قابليت ضبط ندارد. البته درخواست براي اضافه شدن اين امكان بسيار بالا است زيرا تمام مجموعه‌هاي آموزشي به ويدئوي بازپخش نياز دارند اما محصول ما هنوز امكان ركورد را فراهم نكرده است. اين تصور كه ما جلسه را ضبط كرده‌ايم و اطلاعات وضعيت اتصال كاربر را از آن استخراج كرديم، صحت ندارد.»
همان‌طور كه پيش‌تر نيز گفتيم، اسكاي روم در پاسخ به كاربري كه از كيفيت جلسه شكايت كرده بود تصويري از وضعيت اتصال او به اينترنت را منتشر كرد. انتشار اين تصوير از سوي اسكاي‌روم اين شك را بين كاربران ايجاد كرده بود كه جلسه‌ي آن‌ها ضبط شده و اين شركت به محتويات آن دسترسي دارد. مديرعامل اسكاي‌روم اما اين موضوع را كاملا رد كرده و در پاسخ به اين سوال كه «چرا اطلاعات وضعيت كاربر بعد از تمام شدن جلسه و شكايت كاربر منتشر شد؟» توضيح داد:
«تصوير جلسه ابتدا توسط يكي از مدعوين در توييتر منتشر شد و بعد از آن آقاي ناظمي آن را ري توييت كردند و از حالت خصوصي درآمد و علني شد. ما در پست خودمان هم اسامي شركت‌كنندگان را محو كرديم. تصوير وضعيت اتصال كاربر در حين جلسه گرفته شده است زيرا در لحظه در حال مانيتورشدن است. در پيش‌زمينه‌ي اسكرين شات، تصويري از جلسه است و روي آن وضعيت اتصال كاربر نشان داده است.
من در حين برگزاري جلسه چون مي‌دانستم تعدادي از شركت‌كنندگان اختلال دارند (اين موضوع از كيفيت صدا و بيرون افتادن آن‌ها از جلسه مشخص بود)، چند مورد را اسكرين‌شات گرفتم و در طول جلسه براي جناب دكتر ناظري فرستادم. زيرا پلتفرم‌هاي ايراني زير ذره‌بين هستند و درمورد كيفيت آن‌ها قضاوت مي‌شود. درواقع مي‌خواستم براي آقاي ناظمي كه از تصميم‌گيران حوزه‌ي آي‌تي كشور هستند، شفاف‌سازي كنم كه اشكالي از طرف اسكاي روم وجود نداشته است و اين تصوير نبايد در توييتر منتشر مي‌شد.»
مديرعامل اسكاي روم در پايان در پاسخ به اين سوال كه «آيا درنهايت اسكاي روم امكان ضبط جلسات را دارد يا خير» گفت خير اسكاي روم اين امكان را ندارد اما ممكن است شركت‌كنندگان در سيستم خود با استفاده از نرم‌افزارهاي مخصوص اين كار را انجام دهند، اما اسكاي روم امكان ضبط ركورد ندارد.

منبع:zoomit.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.