فناوري توانايي برقراري ارتباط حضوري را در ما كشته است؟

اين وبلاگ داراي اطلاعات مفيد در مورد تكنولوژي ميباشد

فناوري توانايي برقراري ارتباط حضوري را در ما كشته است؟

۷۴ بازديد

فناوري توانايي برقراري ارتباط حضوري را در ما كشته است؟توييتر تلگرامذخيره پيشرفت فناوري در اپليكيشن‌هاي دنياي ديجيتال و گجت‌هاي هوشمند و ابزارهاي ارتباطي آنلاين، گرماي ارتباطات حضوري را كاهش داده است.
دنياي ديجيتالي آينده‌ي ارتباطات افراد را تغيير داده است. امروزه با گسترش روزافزون پلتفرم‌هاي ارتباطي مانند اسكايپ و واتساپ و فيس‌تايم ارتباطات حضوري افراد كمتروكمتر شده است. در دنياي ديجيتاليِ اين‌ روزها، اپليكيشن‌هاي ارتباطي مختلفي مي‌بينيم كه افراد را از نقاط مختلف كره‌ي زمين بدون توجه به اختلاف ساعت زماني و مسافت در يك بستر ارتباطي قرار مي‌دهند.
دراين‌بين، علاوه‌بر اپليكيشن‌هاي متنوع، ابزارهاي ديجيتالي كارآمدي مانند كورتانا و سيري و دستيار صوتي الكسا با افرونه‌هاي پخش آهنگ‌ و فيلم و اعلام وضعيت آب‌و‌هوا دردسترس كاربران قرار دارند.
امروزه، بسترهاي ارتباطي ديجيتالي شكل برقراي ارتباطات را به‌طوركلي تغيير و نياز افراد به مكالمات رودررو را كاهش داده‌اند. با نگاهي كوتاه به دنياي اطرافمان، متوجه مي‌شويم به‌مدد ابزارهاي تكنولوژي مدرن، ميزان ارتباطات كلامي و حضوري به‌شدت كاهش يافته است. نفوذ اين ابزارها در زندگي روزمره‌ي ما باعث شده نحوه‌ي ارتباط با دنياي اطراف از فروشنده تا راننده و... از شكل حضوري به صفحه‌‌نمايشي چنداينچي محدود شود.
اين روزها معمولا هنگامي به‌سراغ مكالمه حضوري با افراد مي‌رويم كه ابزاهاي ديجيتالي محبوبمان دردسترس نباشند. براي مثال، اگر در فروشگاهي به راهنمايي خاصي نياز داشته باشيد، دستگاه‌هاي ديجيتالي خودپرداخت به‌تنهايي كافي نيستند و حضور فروشنده‌ي واقعي را احساس مي‌كنيم.
اپليكيشن‌ها و پلتفرم‌هاي ديجيتالي اين امكان را فراهم كرده‌اند تا سرعت و كارايي ارتباطات افزايش يابد و متأسفانه ارزش مكالمات رودررو ديده نشود. اين‌طور به‌نظر مي‌رسد پيام‌دادن ازطريق گجت هوشمند درمقايسه‌با ملاقات حضوري راحت‌تر و خوشايندتر است.
نشانه‌هاي زبان بدنeffect of social media
مقاله‌هاي مرتبط:تكنولوژي باعث افزايش اضطراب و استرس در افراد مي‌شودمحيط كار باز ارتباط و تعامل ميان كاركنان را كمرنگ مي‌كندمطالعات نشان مي‌دهند عباراتي مانند «از دهان به دهان شنيدم» يا «با من در ارتباط باش» كه در محاوره‌ي روزانه استفاده مي‌كنيم، به‌نوعي اهميت ارتباط حضوري و رودررو را تأكيد مي‌كنند.
درواقع، مي‌توان نتيجه گرفت برخورد حضوري و رودررو با همسايگان و دوستان و همكاران شبكه‌ي ارتباطي افراد را با يكديگر تقويت و روابط اجتماعي را مستحكم مي‌كند.
واقعيت اين است كه كليت وجود و ابعاد اصلي شخصيت افراد را چند پيام متني كوتاه از صفحه‌‌نمايش به پلتفرم شخص ديگري منتقل نمي‌كند. ارتباطات حضوري تجربه‌اي ارزشمند و سرشار از اتفاقات خوشايند مانند يادآوري خاطرات و تصويرسازي‌هاي ذهني و بازسازي روابط هستند و درمقايسه‌با ارسال و دريافت چند ايموجي كارتوني با اشكال قلب، خنده و... ارتباطي كامل و چندبعدي با مزاياي مختلف محسوب مي‌شوند.
حتي زماني‌كه در بستر ارتباطي ويدئويي با فردي به‌طور آنلاين صحبت مي‌كنيم، نتيجه، تنها تصويري روي صفحه‌‌نمايش است. بااين‌حال در ديدار حضوري، با نگاه مستقيم به چشمان فرد مقابل و مشاهده و  تفسير زبان بدن، ارتباط مؤثرتري برقرار مي‌كنيم. بنابراين، از مزايايي غافل نشويد كه به‌كمك حضور فيزيكي و گرماي واقعي ارتباط چهره‌به‌چهره حاصل مي‌شوند.
شري توركل، دانشمند حوزه‌ي علم ارتباطات و فناوري، دراين‌باره مي‌گويد:
زماني‌كه ازطريق ابزار ديجيتالي ارتباط برقرار مي‌كنيم، از اهميت مكالمات حضوري و تقويت مهارت‌هايي مانند خلاقيت و احساس همدلي با اطرافيان غافل مي‌شويم. باوجوداين، داستان به اينحا ختم نمي‌شود و در قدم بعدي، پا را فراتر مي‌گذاريم و با خودِ ابزار ديجيتالي صحبت مي‌كنيم.
درحال‌حاضر، زندگي بشر تركيبي از ارتباط حضوري‌ فيزيكي و ديجيتالي است. توركل در پژوهش‌هاي خود به اين نكته دست يافت كه ارتباطات ديجيتالي مي‌توانند مكملي دركنار مكالمات رودررو باشند، نه جايگزين. در برخي افراد، ابزارهاي فناوري و گجت‌ها گزينه‌ي بهتري هستند؛ چراكه اين افراد در برقراري ارتباط حضوري راحت نيستند و با سختي رو‌به‌رو مي‌شوند.
نگاهتان را از صفحه‌ موبايل برداريدlook up your phone
گري تورك، شاعر و سخنوري است كه اشعار زيادي در نقد ارتباطات ديجيتالي سروده است. وي دراين‌زمينه مي‌گويد:
بايد دربرابر ضرر ورود روش‌هاي نوين تكنولوژي‌ ارتباطي به زندگي بشر امروزه در‌مقايسه‌با ارزش فراوان ارتباطات حضوري و فيزيكي هوشيار باشيم.
اشعار تورك بر اهميت جنبه‌هاي ارزشمندي از ارتباط حضور‌ي‌فيزيكي، مانند تقويت بنيان دوستي و صميميت و يك‌دلي تأكيد مي‌كند. مفهوم اصلي اشعار او بر اين نكته تكيه مي‌كند كه ابزارهاي ديجيتالي توجه افراد را از حس حضور باارزش دركنارهم‌بودن دور مي‌كنند.
نمي‌توان صحبت‌كردن رودررو، لمس‌كردن و استفاده از حواس پنج‌گانه‌ي مختلف در ارتباطات فيزيكي را با گزينه‌هاي متنوع ابزارهاي ديجيتالي جايگزين كرد. ارتباط چهره‌به‌چهره ارزشمند است؛ زيرا خود را همان‌گونه كه هستيد، ابراز مي‌كنيد و نمي‌توانيد از گزينه‌ي ويرايش يا حذف براي جملاتتان استفاده كنيد. بنابراين، نوبت بعدي كه تصميم گرفتيد با همكاري در محل كار يا فروشنده‌ي فروشگاهي ارتباط برقرار كنيد و بين گزينه‌هاي ابزار ديجيتالي بي‌احساس و شخص حقيقي مردد بوديد، اشعار تورك را به‌خاطر آوريد و به‌جاي ارسال ايميل و پيام متني، از صفحه‌‌نمايش محبوبتان دل بكنيد و از مكالمه‌ي حضوري لذت ببريد.

منبع:zoomit.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.