فاضلابي كه خود را تصفيه مي‌كند؛ آب بيشتر، لجن كمتر

اين وبلاگ داراي اطلاعات مفيد در مورد تكنولوژي ميباشد

فاضلابي كه خود را تصفيه مي‌كند؛ آب بيشتر، لجن كمتر

۷۳ بازديد

فاضلابي كه خود را تصفيه مي‌كند؛ آب بيشتر، لجن كمترتوييتر تلگرامذخيره با توجه به كمبود منابع آب و بحران‌هاي پيش رو، به نظر مي‌رسد دست كم تصفيه و استفاده مجدد منابع آبي همچون فاضلاب‌ها، بتواند بخشي از اين كمبود را جبران كند. محققان استراليايي در اين راه به موفقيت‌هايي دست يافته‌اند كه در ادامه و همراه با شما آن را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.
استفاده از فاضلابي كه خود قابليت تصفيه‌شدن را داشته باشد، هدفي است كه فناوري جديدي در پي دستيابي به آن بوده و به نظر مي‌رسد استراليايي‌ها به موفقيت‌هايي نيز در اين زمينه نائل شده‌اند. اساس كار بر مبناي آرايش تركيباتي بوده كه به نام هيدروتاليسيت(Hydrotalicites) خوانده مي‌شوند. تا بدين جا اين روش در مقايسه با شكل مرسوم تصفيه فاضلاب، كارايي بهتري از خود نشان داده است. در يك آزمايش انجام شده روي فاضلاب موجود در فضايي كه 20 برابر استخر المپيك وسعت داشت و بعد از انجام مراحل تصفيه و پاكسازي، مشخص شد حجم لجن و مواد زائد موجود تا 90 درصد كاهش يافته است.


هيدروتاليسيت در اصل لايه‌هايي از ساختارهاي كريستالي است كه از كربنات‌ها، منيزيم و آلومينيوم تشكيل شده و نكته مهم اين است آنها كه مي‌توانند ناخالصي‌ها را ميان خود به دام بياندازند.
محققان CSIRO آژانس علمي- تحقيقاتي استراليا، با دستكاري شيميايي اين عناصر كه به شكلي طبيعي و در غلظت‌هاي بالا در آب فاضلاب وجود دارند، باعث تشكيل ساختارهاي هيدروتاليسيت شدند. اين فرآيند در غلظت‌هاي خاصي از منيزيم و آلومينوم رخ داده و باعث تغيير و افزايش ميزان PH آب مي‌شود. اين عناصر در شكل كريستالي خود قادرند ديگر ذرات متعدد ناخالصي موجود در فاضلاب را در ميان خود گرفتار كنند. در يك بررسي آزمايشگاهي مشخص شد اين ناخالصي‌ها شامل راديوم، عناصر كمياب زمين، آنيون‌ها و فلزات انتقالي* هستند.
hydrotalicite-1
در ادامه مي‌توان به راحتي اين مخلوط را سانتريفيوژ كرده و لجن و مواد زائد را جداسازي كرد؛ چرا كه اكنون اين مواد غلظت بيشتري يافته و حجم آب موجود در آن نيز كمتر شده است. همچنين مي‌توان اين لجن تغليظ شده را مجدد و در جستجوي ديگر فلزات و مواد معدني مورد بررسي قرار داده و اين مواد را نيز استخراج كرد. در نهايت و در صورت امكان مي‌توان درجه خلوص آب را بالاتر برده و از اين آب تصفيه شده به سهولت استفاده كرد.
با كاهش حجم لجن و مواد زائد موجود در فاضلاب، استفاده، حمل و به كارگيري آن ساده‌تر شده و در ضمن هزينه‌ي كمتري در برخواهد داشت.
در ويدئوي زير دكتر گرنت داگلاس كه محقق ارشد اين پروژه در CSIRO است پيرامون روند انجام كار توضيحاتي داده و فوائد استفاده از فاضلابي كه خود قابليت تصفيه‌شدن را داراست، برمي‌شمارد.
منبع :zoomit.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.